Najczęściej zadawane pytania w procesie rekrutacji
06.05.2022
Kategoria: Ogłoszenia
Drodzy Maturzyści,
co roku pojawiają się różne wątpliwości i pytania. Z tego powodu stworzyliśmy małe vademecum, które pomoże Wam z sukcesem przejść przez proces naszej rekrutacji.
Jakie były w zeszłym roku progi na...?
Nie podajemy progów punktowych z zeszłych lat. Dlaczego tego nie robimy?
Progi punktowe nigdy nie są ustalane z góry, ustalane są dopiero w momencie ogłaszania pierwszych list rankingowych. Ostatnia zakwalifikowana osoba, która mieści się w limicie miejsc wyznacza próg punktowy.
Jest on zależny od liczby maturzystów i kandydatów w danym roku, ich wyników ;) a nawet od „mody” na dany kierunek w danym roku.
Dodatkowo, przelicznik punktów także czasem się zmienia, więc progi z lat ubiegłych są niemiarodajne.
Czy mogę zarejestrować się na więcej niż jeden kierunek?
Pewnie, liczba kierunków, na które możesz się zarejestrować jest nieograniczona. Pamiętaj jendak, że aby wziąć udział w procesie rekrutacji należy wnieść opłatę rekrutacyjną (85 zł) za każdy z wybranych kierunków.
Czy kolejność wybranych kierunków ma znaczenie?
Nie, kolejność nie ma znaczenia. Po zakwalifikowaniu na studia (gdy Twoje nazwisko pojawi się na liście rankingowej) musisz dostarczyć na uczelnię wymagane dokumenty. Robiąc to potwierdzasz chęć podjęcia studiów na kierunku. Jeśli zakwalifkujesz się na więcej niż jeden kierunek możesz złożyć dokumenty tylko na ten wybrany. Natomiast jeśli nie jesteś jeszcze zdecydowany, który z nich wybrać, złóż dokumenty na wszystkie, a po podjęciu decyzji który wybierasz - zrezygnuj z pozostałych. Nie ma terminu, w którym musisz złożyć rezygnację, ale najlepiej zrób to szybko, żeby nie blokować miejsc pozostałym kandydatom.
Czy w trakcie trwania rejestracji mogę zmienić wybrany kierunek?
Tak, możesz. Wystarczy, że wycofasz zgłoszenie z jednego kierunku i wybierzesz inny. Jeśli wniosłeś już opłatę, to nie martw się, zostanie ona przypisana do nowej deklaracji.
Pamiętaj jednak, że możesz to zrobić jedynie do zamknięcia systemu IRK (zgodnie z terminarzem). Po tym terminie bierzesz udział w procesie rekrutacji i nie możesz już zmienić zdania.
Czy wyniki matury muszę wpisać do systemu IRK samodzielnie?
Nie musisz tego robić. Wyniki matur zdawanych w latach 2006-2022 będą pobrane z Krajowego Rejestru Matur.
Wyjątkiem jest sytuacja, w której nie wyraziłeś zgody na przetwarzanie danych dla celów związanych z procesem rekrtuacji w formularzu deklaracji przystąpienia do egzaminu maturalnego.
W tym roku poprawiałem maturę i otrzymałem aneks do świadectwa dojrzałości, który numer dokumentu mam wpisać w systemie IRK?
Wypełniając internetowy formularz rekrutacyjny należy podać numer świadectwa dojrzałości, a numer aneksu wpisać po przecinku.
Czy wyniki matur ustnych będą brane pod uwagę podczas rekrutacji?
Nie, pod uwagę będą brane tylko wyniki matur pisemnych.
Jakie zdjęcie mam załączyć w systemie?
Obowiązujące parametry zdjęcia znajdziesz na stronie www. Pamiętaj, że zdjęcie musi być dobrej jakości, mieć białe tło i zawierać Twoją twarz skierowaną centralnie w kierunku obiektywu aparatu. Zdjęcia skanowane, słabej jakości, z profilu, półprofilu, na tle innym niż białe nie będą akceptowane.
Jeśli nie masz zdjęcia spełniającego wymagania, nie musisz iść do fotografa. Zrób je samodzielnie lub poproś kogoś o pomoc. Stań na tle białej, gładkiej ściany, skieruj twarz na wprost obiektywu i gotowe :)
W jaki sposób mam dokonać opłaty?
Opłaty należy dokonać przelewem, najlepiej zrobić to bezpośrednio przez system IRK, wtedy opłata zaksięguje się w systemie natychmiast. Jeśli nie masz możliwości wykonać opłaty bezpośrednio z systemu, można to zrobić także przez internet, w banku czy na poczcie. Nie ma znaczenia z czyjego rachunku bankowego zostanie wykonany przelew, może to być rachunek bankowy członka rodziny czy znajomego (jednak wtedy podaj w tytule przelewu swoje imię i nazwisko oraz kierunek/kierunki, za który/e jest wnoszona opłata).
Do kiedy muszę wnieść opłatę?
Opłata powinna być zaksięgowana na naszym koncie do dnia zamknięcia systemu IRK. Jeśli masz taką możliwość, użyj opcji "Płacę" w zakładce Płatności, pod wykazem opłat (w systemie IRK). Skorzystasz wtedy z szybkiego przelewu, który natychmiast zaksięguje się na Twoim koncie.
Jeśli nie masz możliwości skorzystania z szybkiego przelewu i będziesz robił go bezpośrednio ze swojego konta bankowego (nawet przy użyciu przelewu natychmiastowego) lub na poczcie, musisz liczyć się z tym, że księgowanie może potrwać 5-10 dni roboczych, ze względu na procesy bankowe, które niestety nie są od nas zależne. Pamiętaj o wykonaniu przelewu z odpowiednim wyprzedzeniem.
Jeżeli Twoja opłata została wniesiona, a w dniu zamknięcia systemu IRK status wpłaty jest nadal oczekujący, prześlij potwierdzenie z banku w formacie PDF na adres: rekrutacja@upwr.edu.pl
Na jaki rachunek mam wpłacić opłatę rekrutacyjną?
Numer konta, na który należy wnieść opłatę rekrutacyjną znajdziesz w zakładce „Kierunki” pod zadeklarowanym przez siebie kierunkiem studiów (jeśli korzystasz z płatności w systemie IRK, system automatycznie wykona opłatę na odpowiedni numer konta).
Dla każdego kandydata system automatycznie tworzy indywidualny numer rachunku bankowego i na ten numer należy dokonać przelewu.
Jeśli zadeklarowałeś więcej niż jeden kierunek, za każdy obowiązuje osobna opłata, na ten sam numer konta.
Czy opłata rekrutacyjna podlega zwrotowi?
Zgodnie z zarządzeniem nr 88/2021 Rektora Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu z dnia 27 kwietnia 2021 roku w sprawie zatwierdzenia procedury organizacji procesu rekrutacji oraz terminarza czynności rekrutacyjnych i internetowej rejestracji kandydatów na I rok studiów stacjonarnych i niestacjonarnych pierwszego i drugiego stopnia oraz jednolitych studiów magisterskich na semestr zimowy w roku akademickim 2021/2022.
- § 4 ust. 6:
Wniesiona opłata nie podlega zwrotowi, za wyjątkiem sytuacji gdy:
- a) kandydat wniósł opłatę wyższą, niż wynika to z deklaracji w systemie IRK/DreamApply;
b) nie uruchomiono kierunku;
Wówczas opłata jest zwracana na wniosek kandydata skierowany do Przewodniczącego Komisji Rekrutacyjnej – załącznik nr 2.
Na ile kierunków mogę się zarejestrować?
Nie ma ograniczenia co do ilości kierunków, na które możesz się zarejestrować. Pamiętaj tylko, że aby wziąć udział w procesie rekrutacyjnym, należy wnieść opłatę rekrutacyjną w wysokości 85 złotych za każdy kierunek.
Czy kolejność wybranych kierunków ma znaczenie?
Nie ma znaczenia.
Gdzie znajdę podanie z systemu?
Podanie znajdziesz w zakładce „Zadeklarowane kierunki”, pod wybranym przez siebie kierunkiem znajdziesz Dokumenty do wydruku, a wśród nich podanie o przyjęcie na studia. Po kliknięciu podanie automatycznie zapisze się na Twoim komputerze. Teraz możesz je już wydrukować i załączyć do kompletu dokumentów rekrutacyjnych.
Jeśli wybrałeś więcej niż jeden kierunek – dla każdego wydrukuj osobne podanie.
Gdzie mam złożyć dokumenty?
Dla każdego wydziału powołany jest osobny zespół do spraw przyjęcia na studia. Adresy znajdziesz tutaj.
Jeśli jesteś cudzoziemcem lub posiadaczem Karty Polaka, dokumenty składasz w Biurze Rekrutacji.
Kiedy mogę złożyć komplet wymaganych dokumentów i czy mogę to zrobić wcześniej niż jest wskazane w terminarzu?
Dokumenty należy składać zgodnie z terminarzem znajdującym się na stronie rekrutacja.upwr.edu.pl. Nie ma możliwości złożenia dokumentów wcześniej (ani później) niż zostało to przewidziane w terminarzu.
Czy można złożyć dokumenty przez pełnomocnika lub wysłać pocztą?
Dokumenty można złożyć osobiście, przez pełnomocnika lub wysłać pocztą/kurierem.
Szczegółowy wykaz dokumentów w każdym trybie dostarczenia opisaliśmy na naszej stronie w zakładce "Składanie dokumentów".
Pamiętaj! Przy wysyłaniu dokumentów pocztą należy pamiętać o tym, że brana pod uwagę jest data wpływu dokumentacji, a nie jej nadania. Dlatego, aby przesyłka dotarła do nas w terminie sugerujemy skorzystanie z usług kuriera.
Czy dostanę skierowanie na badania?
Jeśli na Twój kierunek wymagane jest orzeczenie lekarskie, po wpisaniu na studia otrzymasz skierowanie na badania. Będzie ono znajdowało się na drugiej stronie wpisu na studia, który znajdziesz w systemie IRK, w zakładce "Zadeklarowane kierunki", kolumna "Decyzje".
Orzeczenie lekarskie musisz dostarczyć do właściwego dziekanatu najpóźniej do Dnia Wstępnego (odbędzie się on w ostatnich dniach września lub na początku października, szczegółowe informacje dot. terminu i organizacji Dnia Wstępnego będą zamieszczane na stronie rekrutacja.upwr.edu.pl).
Gdzie mogę wykonać badania lekarskie?
Badania lekarskie możesz wykonać w dowolnej jednostce medycyny pracy. Jeśli jesteś z województwa dolnośląskiego, tu możesz sprawdzić wykaz placówek.
Jeśli natomiast jesteś spoza województwa – zorientuj się gdzie, w okolicy Twojego miejsca zamieszkania, możesz wykonać te badania bezpłatnie.
UWAGA! Jeśli jesteś z województwa innego niż dolnośląskie i nie możesz znaleźć w swojej okolicy placówki, w której wykonasz badania bezpłatnie, możesz również skorzystać z nieodpłatnych badań na Dolnym Śląsku. Zapisz się do wybranego ośrodka z listy (np. na termin, w którym już przeprowadzisz się do Wrocławia).
Orzeczenie lekarskie dostarcz do Twojego dziekanatu do Dnia Wstępnego.
Co z opłatą za indeks i legitymację?
Opłaty za indeks nie wnosisz, ponieważ Twój indeks będzie elektroniczny :)
Opłatę za legitymację w wysokości 22 zł powinieneś wpłacić na to samo konto, na które wpłacałeś opłatę rekrutacyjną. Dowód wpłaty dostarcz do Twojego dziekanatu do Dnia Wstępnego.
Czy zgodna z prawem jest publikacja list imiennych?
Tak, za UODO:
Czy zgodne z prawem jest umieszczanie imion i nazwisk kandydatów na I rok studiów, bez ich zgody, na listach wyników egzaminów wstępnych?
Tak, gdyż zezwalają na to przepisy prawa.
Uzasadnienie:
Ujawnienie danych osobowych na listach wyników egzaminów wstępnych na wyższe uczelnie znajduje podstawę w art. 72 ust. 5 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.
Zgodnie z treścią art. 72 ust. 5 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce wyniki postępowania rekrutacyjnego są jawne. Ponadto, ustawa Prawo o szkolnictwie wyższym nie zawiera przepisów, na mocy których dostęp do tych informacji podlegałby ograniczeniom (podmiotowym lub przedmiotowym). Obowiązkiem szkoły wyższej jest zatem zapewnienie ich jawności. Umożliwienie dostępu do danych osobowych w takiej sytuacji służy przejrzystości (transparentności) postępowania rekrutacyjnego na wyższą uczelnię.
Jak mogę zrezygnować z kierunku?
Jeśli chcesz zrezygnować z kierunku, na który zostałeś przyjęty, prześlij rezygnację mailem na adres rekrutacja@upwr.edu.pl
Nie ma wzoru rezygnacji, w treści maila wpisz, że rezygnujesz z podjęcia studiów na kierunku ... w roku akademickim 20.../20... i podpisz się koniecznie imieniem i nazwiskiem :)